Overgang PO naar VO | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Procesgang van het basisonderwijs naar het voorgezet onderwijs
|
Wanneer? | Wat? | Wie? |
---|---|---|
Januari | CITO M7 | Groepsleerkracht |
Februari | Leerling – bespreking over de ontwikkeling van de leerling. | Groepsleerkracht en intern begeleider |
Tijdens de 10-minuten gesprekken wordt de voortgang van de leerling besproken. Tijdens het gesprek worden er doelen vastgesteld voor de leerling. | Groepsleerkracht | |
Mei | CITO E7 | Groepsleerkracht |
Juni | Kind – gesprekken over de voorlopige adviezen. | Groepsleerkracht |
Eind juni | Voorlopig adviesgesprekken | Groepsleerkracht en intern begeleider |
De resultaten worden met ouders besproken en krijgen zij het voorlopig advies te horen. Ook wordt het NIO toestemmingsformulier getekend door ouders. | ||
Juli | Overdracht naar groep 8 | Groepsleerkracht groep 7, groepsleerkracht groep 8 en intern begeleider. |
Wanneer? | Wat? | Wie? |
---|---|---|
September | NIO toets afname | HCO |
November | Informatie avond voor groep 8 ouders over het traject advisering en VO. | Groepsleerkracht en intern begeleider |
Januari | CITO M8 | Groepsleerkracht |
Bezoeken een aantal VO scholen | Groepsleerkracht | |
IEP – toets bestellen | Intern begeleider | |
Doornemen onderwijskundige rapporten (zorgleerlingen) | Groepsleerkracht en intern begeleider | |
Januari/februari | Bespreking eindadvies | Groepsleerkracht, intern begeleider en directie |
Zorgen voor; aanmeldingsformulieren, het eind advies, onderwijskundige rapport en CITO | Groepsleerkracht en intern begeleider | |
Februari | Eind adviesgesprekken | Groepsleerkracht, intern begeleider en directie |
Onderwijskundige rapporten definitief maken | Groepsleerkracht | |
Februari/maart | Eerste aanmeldingsperiode; aanmelden voor een VO school | Ouders |
April | IEP – eindtoets | Groepsleerkracht |
Mei | Mogelijke aanpassing eindadvies a.d.h.v. IEP – toets. | Groepsleerkracht, intern begeleider en directie |
Juni | BOVO – uitwisseling PO -> VO | Groepsleerkracht |
Sluiten leerlingdossier | Intern begeleider |
Het definitieve advies van de basisschool maakt een onderdeel uit van het onderwijskundige rapport (OKR) van de leerling. Met behulp van het rapport wordt het eindadvies onderbouwd aan de hand van de gegevens voor de VO-school.
De basisschool heeft informatieplicht, dit houdt in dat de school informatie moet uitwisselen met de VO-school. Ouders hebben het recht op tijdige inzage en het recht om hun eigen mening toe te voegen aan het rapport.
Op Kindcentrum Speleon maken wij gebruik van de IEP doorstroomtoets. Deze toets wordt in februari afgenomen. Alle leerlingen doen mee met de centrale doorstroomtoets. Deze toets wordt in de ochtend afgenomen en duurt maximaal 2 uur. Per ochtend komen de onderdelen taal en rekenen aan de orde. De toets bestaat uit meerkeuze en open vragen. De ouders ontvangen een leerling rapport met daarop de uitslag. Als er een afwijkend advies uitkomt na het maken van de toets, kan het advies worden bijgesteld.
Het basisschooladvies is leidend voor toelating op een VO-school. De doorstroomtoets is een ‘controletoets’ nadat het advies door de basisschool is gegeven in het onderwijskundige rapport.
De volgende afspraken gelden hiervoor:
Wanneer de uitslag van doorstroomtoets ontvangen wordt, worden de volgende stappen ondernomen:
De uitslag van de IEP doorstroomtoets (toets-advies) wordt vergeleken met het
basisschooladvies (BSA).
Is het toets-advies gelijk aan- of lager dan het BSA, dan wordt het toets-advies verwerkt in POVO OT (Onderwijs Transparant; verwerkingssysteem).
Is het toets-advies hoger dan het BSA, dan heroverwegen wij het BSA en verwerken wij het toets-advies én de heroverweging in POVO OT. Een heroverweging houdt in dat de PO-school, intern, het eindadvies opnieuw bekijkt. Ouders worden in het proces meegenomen, maar het uiteindelijke definitieve besluit is aan de school. Er zijn twee mogelijke besluiten:
Het BSA blijft gehandhaafd. De ouders worden door de groepsleerkracht telefonisch geïnformeerd.
Het BSA wordt herzien (= naar boven toe bijgesteld). De groepsleerkracht maakt met de ouders een afspraak.
Alle schoolverlaters van de basisschool worden doorgesproken met een contactpersoon van het voortgezet onderwijs. Dus ook wanneer het kind al van de basisschool af is, blijven wij contact houden. Het bepalen van een schoolkeuze is afhankelijk van de capaciteiten van de leerling, de kwaliteit van het onderwijs en het verwachtingspatroon dat de leerkracht van de leerlingen heeft. De school heeft als doel om het maximale uit elke leerling te halen en ervoor te zorgen dat de leerling in de meest geschikte soort onderwijs terechtkomt.
Schooltijden
Overgang PO naar VO
Vakantie
Gezonde maaltijd
Gezonde traktaties
Taalbeleid op school
Ideeënbus
| |||
KINDCENTRUM SPELEON‘s Gravenzandelaan 262 070 402 35 22
|
NieuwsAgendaContact | ||